GANTHIMATHI SELVARAJ

GANTHIMATHI  SELVARAJ
Unit: S5
Major: Bahasa Tamil
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: Canon EOS 80D
Lens : EFS 10 -18mm

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Saya merupakan pelajar dari IPG Kampus Ipoh yang mempelajari kursus FTGK3013.

AMALI MINI STUDIO FOTOGRAFI

Hari ini saya telah membuat amali mengambil gambar-gambar produk dengan menggunakan mini studio fotografi yang telah dibina.   Saya telah me...

Wednesday, March 3, 2021

SESI PENGGAMBARAN FOTOGRAFI BERTEMAKAN ALAM SEKITAR


Untuk melengkapkan tugasan 2 saya telah merancang satu sesi penggambaran fotografi bertemakan alam sekitar dahulu. Berikut merupakan perancangan saya:

1. Mencari dan membaca maklumat tentang kesedaran alam sekitar.

2. Mencari contoh - contoh gambar mengenai alam sekitar. 

3. Memilih masa dan lokasi untuk sesi penggambaran.

4. Mengambil gambar di lokasi yang ditetapkan.

5. Memilih dua keping gambar yang paling sesuai untuk Tugasan 2.

6. Melakukan post processing bagi gambar yang telah dipilih dengan menggunakan  

    Adobe Photoshop.

7. Mencetak dan membingkaikan gambar dalam saiz 5R dan 8R di kedai foto.

8. Menjalankan pameran.


PELAKSANAAN

Saya memilih masa dan lokasi  yang sesuai untuk pengambilan gambar. Tempat yang saya pilih untuk pengambilan gambar ialah Pantai Morib yang sangat popular di Negeri Selangor dan juga Tasik Taman Banting Baru. Tujuan saya memilih kedua- dua lokasi tersebut adalah untuk mengambil gambar yang sesuai dengan tema tugasaan ini. Saya melaksanakan sesi penggambaran ini pada waktu petang. Berikut adalah hasil penggambaran saya : 


Gambar yang telah diambil di tepi Pantai Morib


                                     Gambar yang telah diambil di Tasik Taman Banting Baru


Namun begitu, dua gambar di atas perlu ditambahbaik dengan melakukan post processing agar kelihatan cantik dan menonjol.  Dalam hal ini, saya menggunakan Adobe Photoshop untuk menyunting gambar saya. 2 keping gambar yang  telah disunting seperti berikut:




Selepas itu, saya mencetak dan membingkaikan gambar dalam saiz 5R dan 8R di sebuah kedai foto. Selepas siap cetakan gambar yang dibingkaikan, pameran akan dijalankan pada 17 Mac 2021 (Jumaat). Segala perancangan yang berkaitan dengan pameran telah saya bincangkan dalam Tugasan 2. 

0 comments:

Post a Comment