GANTHIMATHI SELVARAJ

GANTHIMATHI  SELVARAJ
Unit: S5
Major: Bahasa Tamil
Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh,
Perak.

Kamera: Canon EOS 80D
Lens : EFS 10 -18mm

Search This Blog

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Saya merupakan pelajar dari IPG Kampus Ipoh yang mempelajari kursus FTGK3013.

AMALI MINI STUDIO FOTOGRAFI

Hari ini saya telah membuat amali mengambil gambar-gambar produk dengan menggunakan mini studio fotografi yang telah dibina.   Saya telah me...

Thursday, April 1, 2021

PROSES MEMBENTUK MINI STUDIO FOTOGRAFI


Hari ini saya telah menghasilkan satu mini studio fotografi yang ringkas dan mudah dengan menggunakan bahan sedia ada di rumah.  Berikut merupakan proses saya menghasilkan mini studio ini.


Bahan-bahan pembentukan mini studio Fotografi :

1. KOTAK

2. LAMPU SULUH

3. KERTAS A4

4. GAM

5. CUTTER


Proses menghasilkan mini studio fotografi:

Langkah pertama ialah saya telah menyediakan satu kotak yang bersaiz medium. Kemudian, saya telah menampalkan kertas A4 ke dalam kotak supaya membentukkan suasana studio. Setelah itu, saya telah memilih permukaan atas kotak bagi melukiskan bulat berdasarkan saiz touch light. Saya telah memotong bulatan itu ikut saiz dan meletakkan lampu suluh ke atas lubang. Bukan itu sahaja, saya juga meletakkan lagi 2 lampu suluh dari sudut kotak tersebut supaya memberikan cahaya yang mencukupi. Saya juga menutupkan bahagian depan lampu suluh dengan kepingan kertas supaya mengurangkan cahaya yang terlalu banyak. Selepas itu, saya telah menjalankan proses penggambaran dengan alat- alat yang telah disediakan.





















0 comments:

Post a Comment